OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE informujemy, iż na stronie internetowej Administratora znajduje się obowiązek informacyjny (zgodnie z art. 13 RODO), w którym wskazujemy w jaki sposób Państwa dane osobowe przetwarzane są przez Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego ul. Nowy Rynek 11; 09-400 Płock. Prosimy o zapoznanie się z niniejszą klauzulą informacyjną

PLIKI COOKIES

Informujemy także, iż my i nasi partnerzy wykorzystujemy technologie, takie jak pliki cookies, i przetwarzamy dane osobowe, takie jak adresy IP i identyfikatory plików cookies, w celu spersonalizowania treści w oparciu o Twoje zainteresowania, mierzenia wydajności treści oraz uzyskiwania wglądu w odbiorców, którzy widzieli treści. Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na wykorzystanie tej technologii i przetwarzanie danych osobowych w tych celach. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były wykorzystywane, kliknij w link Zarządzanie cookies, aby dowiedzieć się jak je wyłączyć.

Informujemy Ciebie, że w ramach serwisu używane są także także tzw. „niezbędne” pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony internetowej, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywanie do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania itp. Szczegóły zawarte są w Polityce Prywatności

W przypadku pytań i wątpliwości co do zakresu przetwarzania Twoich danych przez Administratora zalecamy kontakt z Inspektorem Ochrony Danych - p. Rafałem Andrzejewskim. Kontakt: iod@teatrplock.pl, lub tel. 504 976 690.

Polityka Prywatności  |  Zarządzanie cookies
ROZUMIEM
Znajdź nas:

Dziś premiera "Tryptyku rzymskiego". Link do filmu

18 maja o godz. 18.00 zapraszamy na premierę "Tryptyku rzymskiego" Jana Pawła II w wykonaniu Henryka Jóźwiaka. Film będzie można zobaczyć do 18 czerwca. 

Widzowie płockiego Teatru doskonale znają sceniczne realizacje sztuk Karola Wojtyły: Brat naszego BogaPrzed sklepem jubileraJeremiaszPrzekroczyć próg nadziei. Po wielu latach ich autor, już jako papież Jan Paweł II, pod koniec swojego życia, powraca do twórczości poetyckiej. W roku 2002 pisze Tryptyk rzymski – poemat o całym swoim życiu, o tym, co było w nim najważniejsze – o Stwórcy wszechświata, i człowieku szukającym sensu własnego istnienia.

Możemy się zastanawiać po obejrzeniu filmu, jakim doświadczeniem swojego życia chciał się z nami podzielić Ojciec Święty? Poemat Tryptyk rzymski składa się z trzech części: „Strumień”, „Medytacje nad Księgą Rodzaju na progu Kaplicy Sykstyńskiej”, i „Wzgórze w krainie Moria”. I taka struktura utworu zawarta jest w filmie Henryka Jóźwiaka, który podjął się poetyckiej interpretacji tego wielkiego dzieła teologiczno-filozoficznego. Trzy części, pozornie niezależne, mówią w gruncie rzeczy o tym samym: o Bogu, Stwórcy Świata, i człowieku podążającym Jego śladem, który, żeby dojść do źródła, musi iść pod prąd, w górę strumienia – zadając sobie nieustannie pytanie: „Co mi mówisz górski strumieniu? W którym miejscu się ze mną spotykasz – ze mną, który także przemijam – podobnie jak ty...” To niezwykłe zdumienie człowieka nad przemijaniem ma jednak sens. Bo pytania o źródło stają się pytaniami o obecność Boga w jego życiu, której nikt nie jest w stanie pojąć, tak zarówno wierzący, jak i niewierzący.

W kolejnej części „Medytacje nad Księgą Rodzaju” papież, kontemplując freski Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej – o Początku i Kresie świata, o sensie człowieczeństwa, grzechu, śmierci i Sądzie Ostatecznym, oraz Zmartwychwstaniu, uświadamia nam fundamentalne prawdy wiary. Znów wraca do źródła, pisząc – „Tak więc to tu – patrzymy i rozpoznajemy Początek, który wyłonił się z niebytu, posłuszny stwórczemu Słowu.” Zwieńczeniem tej myśli jest pewność i zdumienie, że mamy w sobie coś, co jest niezniszczalne i, że ta cząstka nieśmiertelna stanie kiedyś na Sądzie Ostatecznym, twarzą w twarz z Ojcem.

Ostatnia z medytacji Tryptyku… „Wzgórze w krainie Moria” przypomina nam starotestamentową opowieść o Abrahamie, jego spotykaniu z Ojcem i próbie wiary, której zostanie poddany patriarcha, i z której wychodzi zwycięski (Marek Mokrowiecki). Tekst niezwykle wzruszający, pełen metafor osadzonych w tradycji Starego Testamentu, ale – co bardzo istotne, o niewyobrażalnym potencjale scenicznym, czego dali wyraz zarówno główny interpretator poematu – Henryk Jóźwiak, jak i współpracujący z nim na „scenie natury” – Marek Mokrowiecki (Abraham) oraz autor zdjęć Waldemar Lawendowski.

Leszek Skierski

Więcej informacji

#zostańwdomu zachęcamy Was do tego wspólnie z naszym organizatorem Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego i naszym mecenasem PKN ORLEN #akcjaedukacja